Μόνο με τη δύναμη του δημιουργού μας και την χάρη, την ευλογία και την αγάπη Του μπορούμε να υπερβούμε τις αντινομίες του βίου και την φύση, που ενώ θα έπρεπε να είναι υπηρέτης μας, έγινε εχθρός μας.
Με την δέουσα εκκλησιαστική τάξη και την τήρηση των απαραίτητων περιοριστικών υγειονομικών μέτρων, εορτάσθηκε ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς.
Την Τετάρτη 24 Μαρτίου, παραμονή της εορτής, τελέσθηκε ο Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς κ. Σεραφείμ.
Εν όψει της μεγάλης εορτής, είχε τεθεί προς προσκύνηση, η θαυματουργή Εικόνα της Παναγίας «Ρόδον το Αμάραντον», η οποία είχε απαλλάξει τον Πειραιά από την λοιμική νόσο της ευλογιάς το 1895, και θα παραμείνει στο Ναό μέχρι το απόγευμα της εορτής.
Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ
Μετά το πέρας του Μεγάλου Εσπερινού, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, στην ομιλία του, αναφέρθηκε στην συγκυρία, την οποία χαρακτήρισε έξοχη, μαζί με την διπλή εορτή του Ευαγγελισμού και της Εθνικής παλιγγενεσίας, να εορτάζουμε και την επέτειο των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821.
Είναι σημαντική αυτή η επέτειος, τόνισε, γιατί βρισκόμαστε μέσα σε μια σκληρή δοκιμασία, η οποία επέδραμε για την αποστασία του κόσμου. Σε μια δύσκολη στιγμή, πανηγυρίζει η Ορθοδοξία και ο Ελληνισμός, τον Ευαγγελισμό της Κυρίας Θεοτόκου.
Αναφέρθηκε ακόμη στο μεγάλο θαύμα της εμφανίσεως της Παναγίας στον κατάμεστο Ιερό Ναό της Ευαγγελιστρίας, στην αγρυπνία της εορτής του Ευαγγελισμού, το έτος 1929. Γι’ αυτό και ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, δονεί τις καρδιές των Πειραιωτών, σημείωσε, ενθυμούμενοι την φωτοφόρο χάρη Της.
Αλλά έκανε και ιδιαίτερη μνεία, στην εικόνα «Ρόδον το Αμάραντον», που βρέθηκε με θαυμαστό τρόπο στα βράχια της Πειραϊκής, τον 19ο αιώνα. Και όταν η θανατηφόρος πανδημία της ευλογιάς, είχε ενσκήψει στην πόλη του Πειραιά το έτος 1895, ο πιστός λαός προσέφυγε στη χάρη Της λιτανεύοντας την ιερά εικόνα και η φοβερή αυτή νόσος κατέπαυσε.
«Η αγάπη του Θεού είναι ανεξάντλητο πέλαγος και καμία αμαρτία δεν μπορεί να αντιπαλέψει την αγάπη Του και να την αποκλείσει. Σήμερα όμως, δυστυχώς, η αποστασία έχει γίνει θεσμός, έννομο αγαθό. Η αμαρτία θεσμοθετήθηκε και είναι δύσκολη πλέον η μετάνοια.
Γι’ αυτό και η νόσος που αντιμετωπίζουμε σήμερα, επέρχεται, όχι ως τιμωρία του Θεού, αλλά ως απότοκο της δικής μας ανταρσίας, ανοησίας, αμετροέπειας και αποστασίας, για να καταδειχθεί η μικρότητα μας.
Μόνο με τη δύναμη του δημιουργού μας και την χάρη, την ευλογία και την αγάπη Του μπορούμε να υπερβούμε τις αντινομίες του βίου και την φύση, που ενώ θα έπρεπε να είναι υπηρέτης μας, έγινε εχθρός μας.»
Καλούμαστε οι Πανέλληνες να εορτάσουμε την εθνική μας παλιγγενεσία, συνέχισε ο Σεβασμιώτατος. Να θυμηθούμε τα αίματα των μαρτύρων και των ηρώων και ότι δεν είναι αλήθεια αυτά που λένε οι θρασύδειλοι παραχαράκτες της ιστορίας, ότι δήθεν η ελευθερία του γένους μας πήγασε από τις αθεϊστικές απόψεις της γαλλικής επανάστασης ή του ευρωπαϊκού διαφωτισμού και της αμερικανικής ανεξαρτησίας.
Στα 400 χρόνια το γένος μας επαναστάτησε 30 φορές, με επαναστατικά κινήματα που πνίγηκαν στο αίμα. Ποτέ το γένος μας δεν αποδέχθηκε την ηθική και πνευματική του καταδολίευση. Δεν περίμενε την γαλλική επανάσταση για να εμφορείται από τον πόθο της λευτεριάς. Και ο αγώνας, τόνισε, έγινε για την ελευθερία, αλλά και για την πίστη, αυτά καταγράφει η ιστορική αλήθεια.
«Γιορτάζουμε και πανηγυρίζουμε ως Εκκλησία και ως κοινωνία αγίων, το μεγάλο θαύμα της πνευματικής μας παλιγγενεσίας, γιατί ο Θεός εισέρχεται στην ιστορία του κόσμου, μέσα από την μήτρα μιας Παρθένου, που ήταν κεχαριτωμένη πριν Τον συλλάβει, χάρις στην προσωπική Της καθαρότητα.
Για να αγιάσει τον άνθρωπο, να τον επαναφέρει στην προτέρα του ωραιότητα, να του προσδώσει το αρχαίο του κάλλος, που απώλεσε από την αχαρακτήριστη και αγνώμονα συμπεριφορά του.»
Ακολούθως τελέστηκε ιερά Παράκληση και στη συνέχεια ιερά αγρυπνία, ιερουργούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Προικοννήσου κ. Ιωσήφ, ο οποίος κήρυξε και τον θείο λόγο.
Μητροπολίτης Προικοννήσου Ιωσήφ
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του, αναφερόμενος στην εορτή του Ευαγγελισμού, τόνισε ότι η προαιώνια βουλή του Θεού, ήταν η εισαγωγή του Πρωτοτόκου στην οικουμένη. Επιθυμία της θεότητος ήταν να δημιουργήσει τον άνθρωπο και να έρθει ο ίδιος να γίνει ένα, με τους ανθρώπους που έπλασε, χωρίς να πάψει να είναι Θεός.
Η κόρη της Ναζαρέτ, ήταν το καθαρότερο, αγιότερο και ταπεινότερο ανθρώπινο πλάσμα που βρέθηκε πάνω στη γη. Έφερε στον κόσμο, ως μέλος πλέον του κόσμου αναπόσπαστο, τον δημιουργό του κόσμου.
«Η εορτή του Ευαγγελισμού, είναι η πιο χαρούμενη εορτή του εκκλησιαστικού έτους. Η ενανθρώπηση ήταν προγραμματισμένη, ο Σταυρός και η Ανάσταση προστέθηκαν κατόπιν, μετά την πτώση του Αδάμ και την αμαρτία. Η αμαρτία μας κατέστησε τον Σταυρό αναγκαίο, για να ανοίξει ζωή και ανάσταση σε όλη την ανθρωπότητα.
Πέρα από τις αρρώστιες, τις πείνες, τις φτώχειες, τον θάνατο, υπάρχει Αυτός που είναι η ζωή και η ανάσταση, Κι εφόσον υπάρχει Αυτός, τότε υπάρχει ελπίδα.»
Την Πέμπτη 25 Μαρτίου, ημέρα της εορτής του Ευαγγελισμού, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και προεξήρχε της πανηγυρικής Θ. Λειτουργίας στον εορτάζοντα Ιερό Ναό.
Του Σταμάτη Μιχαλακόπουλου / Ι. Ν. Ευαγγελιστρίας Πειραιώς
Φωτογραφίες